Ответ, 368.

Многотрудне и многопотительне шествующе путем сказания о антихристе, како явитися, и в каковом виде, и где прежде явися, ныне же доидохом и до северных стран. Како сей ненавистник роду христианскаго возвращается на свое возлюбленное место: иже идый из Рима, и на пути соглядая Малороссии правителей духовных, наглых и пустых от закона Божия, и от преданий церковных, и тако бездельно знающих: поя себе область, и учини их престолу Римскому подданными, и костелу Римскому поклоняющимися. Се лов змия, седяща при пути, и назирающаго нашея конечныя слабости. То есть хапание его коней пяту человек, живущих на земли. Ужасно воистинну зрение, яко толикое число Ответ, 368. людей Божиих, толикое множество народа, от православныя церкве греческаго закона отрази, и в мале рещи зиания поглоти до конца.

Темже, щадя Господь Бог людей своих, да не останки тем же зверем поядени будут, благоволи православным учителем не токмо дар премудрости, но и дар пророчествия открыти. Яже тайну, хотящую быти, и от здревле тайнозрителем Богословом провиденную, познавше: причину обстоятельныя тысячи в Риме, от нея же и сие число проистекаемое 666, разумевше великия быти причины, приложиша е ко оной тысящи лет. И видяще уже и последний народ афетороссийский, обстоятельный всеми злыми, и жительством ослабевающь, а духовных великаго презорства прав церковных исполяющихся, и Ответ, 368. близ дверей древния злобы находящияся: в болезни сердец своих от словес вину вземше, вышепомянованнаго Иоанна Богослова жалостне вопиюще, верныя подтверждаху.

О них же в первых Захария Копистенский пиша, в предисловии книги Обороны сице глаголет: "Иоанн Богослов во Апокалипсии написал: а когда скончится 1000 лет, развязанныи будет сатана от темницы своей, и выдет прельстити народы, будучих на четырох углах земли. и так по тысячном от рожества Исус Христова веку, той неприятель многих прельстил и прельщает, и в шкодливое разорвание учинил, и ныне от истинной православной веры отводити не уставает. особливе, коли по тысячном року личба шестьсотных лет докончивалася, а шестьдесята и шестая Ответ, 368. до выполнения своего зближается, тогда явнося стало и по множаех отступление и прельщение. если бо вем, коли тысяча лет доходила и выполнилося, между восходнею и заходным костелом разорванье се стало, о ортодоксии отвернулося. снать подобно горшее яко есть злое покажется, коли тысяча шесть сот шестьдесять и шесть будется писати, тая бо вем есть оного антихриста человека личба, которая хто ведает. есть ли в тых то летех тысяча шесть сот шестьдесять шести, явнейших предотечев его, или того самого не укажет. а той антихрист будет, але беззакония сын, але затраченья, отменяючи часы и правы. (ниже:) Особливе гды по тысячном шестьсотныи рок Ответ, 368. доходил. также и нынешних часов апостольские оные слова выполняются. некоторые бо вем от руского роду, себе самых и славу любячи, а зопсованыи и попаленыи от безакония и скверностей, маючи свои сумненья, от святой апостольской кафолической всходней церкве, и от четырех патриархов отступили. где выполняется и то, як апостол мовит: иже в прод отступление будет, тож антихрист приидет". До зде Захарий. Последовательне же сему творец книги О вере, взывая глаголет [глава 30]: "Святыи Иоанн евангелист назнаменовал, и в послании своем не замолчал, но и утверждает глаголя: дети последняя година есть. и яко же слышасте, яко антихрист грядет, и ныне Ответ, 368. антихристи мнози. О правде, яко много предотечев, но и сам уже близ есть, по числу еже о нем 666, число бо человеческо есть антихристово. кто весть аще в сих летех 1666-х, явственных предотечев его, или того самого не укажет; а той антихрист человек будет, беззакония сын. [Ниже:] К сему же и сие воспомянути не отрекуся, еже и святыи Иоанн евангелист, во Апокалипсисе, в главе двадесятой, пишет о связании сатаны на тысящу лет, и потом развязании. возвращается диявол на первое возлюбленное свое место, идеже еще из неба хотел, и от того времене поветрием тяжким поражен бысть запад. [Ниже:] По тысящном лете, егда 595-е Ответ, 368. дохождаше лето, явственное бысть отступление и прельщение нарицающихся юнитов от святыя восточныя церкве к западному костелу. а по исполнении лет числа тысящи шести сот шестидесяти шести, не не потребно и нам от сих вин опасение имети, да не некое бы что зло пострадати, по прежде реченных исполнении писания свидетельств: яко настоит день Христов, якоже рече апостол [солун., зач. 275] и несть ли быти готовым подобает. аще кто достигнет тех времен, на брань с самым дияволом".



В писменной же книзе О вере сие место написуется: "а по исполнению лет, личбы 1666, горшее злое, альбо сам антихрист покажет се. зачим хто Ответ, 368. дождет тых часов, приготуйсе на войну страшную з самым дияволом". До зде творец книги О вере.

И от сих убо зело достоверных писаний, удобь вразумившися, познати можно. Якоже и сам творец, последи подтверждая, паки глаголет: "по 1000 лет от воплощения Божия, Рим отпаде со всеми западными странами от восточныя церкве. и в 595-е лето по 1000-щи, жителие в Малой России к римскому костелу приступили, и на всей воли римскаго папы заручную грамоту дали ему. се второе отрвание християн от восточныя церкве". Таже, оберегая и последних великороссиян, пишет: "егда исполнится 1666 лет, да не чтобы от прежде бывших вин зло некаково не пострадати. и аще Ответ, 368. (рече) кто достигнет тех времен, на брань с самем дияволом, еже есть крепким в вере стоянием, братися с самем антихристом".

Виждь убо, о вопросителю, яко не со древними еретики брань правоверным распростирается и подвиг при дверех настоит, но с самем диаволом. Паче же рещи, не со арианы, или с македонианы, или с прочими таковыми еретики (по твоему мнению), но с самем антихристом. Понеже и опасение имети прежде бывших вин заповедуется не от ариан или македониан, но от римскаго костела и от малороссиан, отступльших к папе римскому. Рим же, или запад, сказуется всем ересем приятелище. Тако и Велицей России Ответ, 368., сущей на севере, вся древняя ереси прияти извествуется. По свидетельству древлевосточныя церкве учителя Петра Дамаскина, сице глаголюща: "чернец некии имать от севера возстати, и всех древних ереси возставит".

И аще всех еретик ересем от севера возстание сказуется, убо Россия и суть яже на северной стране, и по Петру Дамаскину, всем ересем приятелище разуметися может, паче же убо и самого сына погибельнаго антихриста быти проповедуется.

Якоже сам Бог пророку Иезекиилю, о изшествии антихристовом откуду быти, тако предглагола [глава 38 и 39]: "сыне человечь, утверди лице свое на Гога и Магога, Мосох и Фовель, князя росска". И по толкованию учителей церковных разумеется Гог антихрист Ответ, 368., а Магох безчисленныя полки его. Мосох же, от его же имене град Москва проименован бысть, иже бе праотец российскаго народа, тако же и князь роский, о чем во ответе 381-м пространнее известити имамы.

И аще тако от пророчества Иезекиилева о Гоге и Магоге разумеется, яко антихрист и воинство его, аще от северных российских стран изыдет, убо вся Великая Россия от антихриста прельститися хощет. И на оное число лет антихристовых 1666, самем антихристом победитися имать, еже истинныя веры Христовы отступлением, и нечестия совершеннаго исполнением, сиречь запечатлением. Якоже Златоуст о июдеох протолкова, запечатление нарече, еже всего беззакония совершенное исполнение Ответ, 368., яко ничесому не остатися прочее. И по Ипполиту [Соборник, в нед. мясопустн.], еже креста и Христа, крещения же и службы божественныя отвержение, и ко антихристу присвоение быти разумеется. Печати же его, иже на челе и на десней руце, есть число 666. Яже о збытии сих, во ответех 345, и 353-м, и в прочих известихом. И по Захарию Копистенскому, и по списателю книги О вере, число бо человеческое антихристово 666. И протолковася: "кто весть, аще в сих летех 1666, явственных его предотечь, или того самого не укажет; аще кто достигнет тех времен, на брань с самем дияволом", якоже выше о сем предъявихом.

И яко не ложны Ответ, 368. глаголы свидетельствуют вещи. Пророчество бо во время збытия подает своея истины указание, по словеси Златоуста и по святому Андрею Кесарийскому, виденных тайно святыми, яже в будущем времени збудется творити толкование. Предисловие Апокалипсиса. Понеже в показанное число лет, еже о антихристе, 1666, явственное бысть в Велицей России христианския православныя веры отступление, и к новопреданиям и новым догматом присвоение.

От сего показанного числа начаша от римлян приимати новоузаконенныя догматы и предания, якоже и книги вся от римлян прияша, и о том глаголют [Жезл, лист 54]: яко праведне и нерастленне печатают их латыни, от них же вся нашя книги преводим, ничтоже прилагающе или отъемлюще Ответ, 368., да совершенне им уподобимся. Кресту Господню, от двух древу совокупльше поклоняемся, на немже и рапятыи Иисус руце рапростер, вся языки расточенныя во едино собра [Скрижаль, лист 57]. И яко Христос распятся не на осмоконечном кресте брынском, но на четвероконечном римском [Розыск]. И поучают, яко крещением поливательным во Христа крещаемся [книга О поливательном крещении]. Держите же еже тремя персты на лицы своем творити крест. И чрез IС ХС перстосложением предаша благословляти. И прочая безчисленная беззаконнующе, римляном и прочим согласная предают, яже в 21 ответе довольно засвидетельствовахом. Аще бо треперстное сложение начало прият от Формоса папы Римскаго, убо в России от Ответ, 368. Рима прияша е. И аще римляне обличаются от Панагиота, восточныя церкве учителя, яко творят крест обоими персты, и последи пальцем внешнею страною: так и россияне творят крест, обоими же персты вкупе вкупе и пальцем внешнею же страною. И аще римляне пятиперстным сложением благословляют, убо и россияне пятию же персты чрез хер благословляют. Аще римляне двочастный крыж вместо истиннаго креста Христова почитают и приемлют, убо и россияне той же крыж за истинный крест приемлют и почитают. Аще римляне живописание святых икон превратиша, убо и великороссияне превратиша. Аще римляне обливательное и единопогружательное крещение имеют, убо и великороссияне обливательное же и единопогружательное и покропительное крещение Ответ, 368. приемлют. Аще римляне символ веры развратиша, убо и великороссияне той развратиша. Аще римляне Пасху превратиша, но и великороссияне, по Катихисису рещи, праздники и святыя дни празднуют: но вся во отвержениии веры, от своего умышления творят ко прельщению верным. Аще римляне трегубую аллилуию глаголют, убо и россияне трегубую же аллилуию глаголют. Аще римляне во святую 40-цу и в прочия посты (во время аллилуи) земныя поклоны отставили, убо и великороссияне отставили же. Аще римляне на коленах стояще молятся, убо и великороссияне (на Троицкой вечерни и на преже священной, и на караулах салдаты) на коленах же стояще молятся. Аще римляне Ответ, 368. над опресноком служат, о них же святый Кирил глаголет: яко везде помрачити, а их мерзость вместити, и на святом месте поставити ложь со истинною вкупе: убо великороссияне кислый хлеб с крыжем латинским на жертву приносят. Яве есть по Кирилу, яко ложь со истиною вкупе имеют, и на святем месте поставляют, и кумиру антихристову служат. Аще римляне в пении трубы, арганы, свирели имеют, убо и великороссияне партесное пение, подобно онем трубным и струнным гласовом, воспевают и руками плещут. Аще римляне брады бреют, убо и великороссияне брады бреют. Аще римския иноки мясо свиное жрут, и великороссийския же иноки и всякое мясо Ответ, 368. жрут, и питие всякое хмельное и табак пьют. Аще римляне в посты детям своим млеко и яица ясти дают, и великороссияне мнози детем своим ясти таковая дают и сами ядят. Аще римския церкви учители вся древния книги растлиша, и великороссияне растлиша: и от римлян растленныя книги с похвалением приемлют, и на славенский язык преводят, и во всем римляном уподобляются, якоже предъявися. Прочее же беззаконное их на древлеблагочестивую веру хуление и презельныя клятвы, мучения и томления различная, и на Божие величество явныя и сокровенныя хулы, паче всех ересей нечестивейше обретаются, о чем в 21-м ответе изъявихом.

Темже убо что иное Ответ, 368. в Велицей России быти преступление разумеем, разве самого антихриста: самого того зверя, исходящаго из земли, или из самыя бездны, и всю власть прежняго зверя (сиречь Римскаго) творящаго, и на поклонение оному приводящаго, по числу еже о нем 666. Или тысящу до развязания сатаны, по списателю книги О вере, приложивше, и тако будет число 1666.

А еже вопрошаеши, прежде ли сих лет, или на оная премена в Московском государьстве учинися? на сие ответословствуем сице: Аще и прежде сих лет, якоже в восточных странах, тако и в России, с 662-го начася нововнесение, но на 666-е совершенне клятвами соборне тое укрепися. Сице убо Ответ, 368. и развязание сатанино, по тайнозрителю, извествуется быти по тысящи лет [Апокалипсис, глава 20]. Кое предсказание Иоанново церковнии учители, над папою Силивестром Магусом по тысящи сбывшеся, разумеют, якоже в книзе О вере, во главе 27 [лист 238] читаем. Обаче той же списатель О вере, во главе 21-й, не по исполнении 1000 лет римлян во отступлении быти разумеет, но по седмом вселенском соборе, бывшем по рожестве 796-лете. (Яко же на листе 192-м пишет:) "при папе Леоне третием, во Франции веру седми вселеньских соборов франкове дерзнули нарушити, сиречь в символ вселенскаго исповедания веры прилагати начали другии прилог и от Сына". Но и в Прологе, маия в Ответ, 368. 9-й день, на листе 362-м сице напечатано: "западницы о отеческом благочестии наченьше от лета 809-го о исхождении Пресвятаго Духа, еже всем расколом виновно погрешиша". До зде Пролог.

Тако убо в восточней церкви и в российстей, аще и прежде начашася прозябати новости, но совершенне возрастоша и укоренишася, на сие провиденное святым Богословом, и святыми учители растолкованное число 1666-е. Верно слово сие и всякаго приятия достойно. Павел апостол к Тимофею, в зач. 280-м.


documentauoegrp.html
documentauoeobx.html
documentauoevmf.html
documentauofcwn.html
documentauofkgv.html
Документ Ответ, 368.